קול השתיקה


בס"ד

מה זה בשבילך להקשיב לקול גם כשאין קול?

באחד המפגשים בקורס שלי במסגרת  ער"ן ,עם המתנדבים ,עלה לדיון נושא השתיקה.
השתיקה, מסתבר, מהווה אתגר לרבים מאיתנו .
השאלה שעלתה :מה משדרת לנו השתיקה?
אחת התשובות היתה : השתיקה גם היא קול.קול השתיקה
השתיקה-גם  היא דרך לתקשר
עלו שאלות הנוגעות לאופן בו רצוי לנהל את התקשורת הטלפונית מול אדם שותק:
-האם יש להגיב לשתיקה בשתיקה כנגד?
-
האם להגיב לשתיקה בהתלהמות ? -כחלק מניסיון לעורר לדיבור את האדם שמעבר לקו?

השתיקה - גם היא  קול. 

עוצמת הקול של השתיקה מהדהד ומשפיע ובתוככי השתיקה נוכל לגלות הרבה קולות
הנובעים בעצמנו תחילה, תוך הקשבה פנימה, דבר שבהחלט עשוי להוביל אותנו
 ליכולת להקשיב אחרת לאדם שאיתנו על הקו.

אין ספק, כי קול השתיקה הינו אתגר גדול בחברה האינטנסיבית שבה אנו חיים

מה זה בשבילך להקשיב לקול גם כשאין קול?

הנחת היסוד אומרת ,שאם אדם פונה אלינו בטלפון הוא ככל הנראה מבקש שנדבר עמו,
רוצה שנענה לו ,כלומר הוא זקוק להקשבה שלנו.
ו
זה מאתגר מבחינתנו להיות שם בהקשבה גם כשקול הדיבור הינו ,למעשה, שתיקה

 פירוש הדבר הוא,פשוט להיות עם מישהו ללא תנאי ,
 ללא ציפייה כלשהי. אפילו לא לצפות לשמוע קול.

כי כאשר אני מצפה למשהו מהאחר,
אני מיד מכניס עצמי לתוך מנגנון ,שבו נכנסים שיקולים
של האני שלי, רצוני, הצרכים שלי, או אולי חוסר האונים שלי מול השתיקה
או אפילו הפחד שלי מפני השתיקה ,

השתיקה  מעמידה אותנו מול עצמנו במצבים לא נוחים
שאיננו יודעים, אולי כיצד עלינו להגיב אליהם.

ויהיו פעמים שהשתיקה תעורר  כעס ,
כעס הנובע מתסכול ,
כי לא מילאתי את המשימה שלי כראוי ,
כי אולי לא הצלחתי להיות טוב,
כי לא עזרתי באמת.

אך עלינו להבין ,כי הנקודה המשמעותית בנתינה,
 העזרה אמיתית הינה ,למעשה, נתינה על פי הצורך המתבקש,
ובמקרה כזה ,שבו  מישהו פונה אלינו ושותק,
העזרה הנכונה הינה ההקשבה לשתיקה .

ואז עולות שאלות נוספות:
מה עושים ? כמה זמן להקשיב לשתיקה?

התשובה הינה:
פשוט להיות כמה שצריך.
להראות את הנוכחות שלי עבור האדם שעמו אנו משוחחים.
אפשר מידי פעם להזכיר לו : "אני כאן".
 זוהי תזכורת לעדות שלי למה שעולה שם מתוכו,
 גם ללא קול ,
תזכורת לנוכחות שלי  שם בשבילו/בשבילך

ואפשר גם להוסיף :
 "כשתרגיש נוח לדבר אתה מוזמן.."

ככה הדברים נשמעים  אחרת,
זה  מקבל היבט מרגש, עוצמתי
זהו מצב שבו אין דרישה מיוחדת מצד הדובר
להיות כמו..
או להתנהל בהתאם למה שנוח ורצוי עבורי,
אלא פשוט להיות איך שמתאים ונוח לו.

זוהי גם הדרך להתנהל במצבים של  "העלם" קול
תופעה המתרחשת אצל מורים, זמרים,
ואצל אנשים שקולם נשחק עד דק ונאלם.

 בשיטת "הקול המרפא" אנו נוהגים להקשיב ל"אין קול",
 לעבוד איתו  ולהקשיב למה שעולה ממצב זה ,
תוך כדי הימצאות באופן נוכח בסיטואציה ,
ותוך כדי יצירת  מציאות קולית דמיונית ,
עד שמשהו מתחיל לנוע קדימה.
נוצר מצב של אמון מתחדש בתוככי הגוף,
 והקול מתחיל להציץ לו החוצה בהבזקים קלים עד מהרה ובתדהמה
ניכר שהקול מתחיל לחזור אל האדם
ברגע שמתאפשרת הסכמה להיות נוכח במקום
הלא מוכר, לא נוח, המקום המפחיד, המדאיג, המכעיס, התוקע.

ניתן להתוודע לדרך מיוחדת זו
ללמוד להקשיב אחרת
, ללמוד עוד על קולות מגוונים ,
 להכיר את הגוף -כלי הנגינה  בעל הקולות והצלילים האינסופיים,
ללמוד כיצד להפיק את הקולות הללו מתוכנו
וכיצד להשתמש בקולנו בעמידה מול אנשים ,
ובמצבים בעבודה כמו:  פרזנטציה, דיבור עם לקוחות ,
 מכירה או שיווק , וכד',
כיצד להשתמש בקול ככלי להרגעה,
 לאיבחון ההתאמה למקום העבודה וכד'.

ניתן לתאם פגישת ייעוץ טלפונית
על מנת לקבל מענה הולם לצרכים המתבקשים.

 

_________________________________


**במסגרת פעילותי העסקית אני מלווה גם אנשי עסקים כאלה
   ואחרים הנמצאים באינטרקציה ישירה עם הלקוחות שלהם